No one can help my except from me this time

Jag kan inte påstå att det är få gånger som min hjärna är helt förvirrad och inte hjälper till när jag måste ta beslut, men just nu måste jag verkligen veta vad jag ska göra. Hösten blir varje år ett helvete för mig och jag mår verkligen piss. Det som stryker med mest är skolan som bara gör mig deprimerad. Dock så har jag nu på senaste tiden börjat fundera över vad jag vill göra, om det är värt att ligga med ångest varje dag för att jag ska till skolan, eller om jag istället ska satsa på ett sabbatsår och sen börja om igen när jag vilat och gjort saker jag tycker är roligt.
Frisör är inget ämne jag brinner för och har heller aldrig gjort. Anledningen till att jag valde den linjen var för att det var den som verkade mest intressant och kanske mest rätt för just mig. Men hur ska man kunna veta vad man vill bli när man är 16år gammal? Det finns säker vissa som har haft en dröm om sitt blivande yrke sen dom va små, men inte jag! Gymnasiet är frivilligt men ändå känner man sig tvungen att gå dit och prestera på topp i tre år.
När skolan började för tre månader sen så flöt allt på, och det skulle det kunna göra nu också bara jag orkade lägga ner den tid som krävs. Men jag är inte villig att lägga mina vänner och det bakom mig för att lyckas i skolan. Och tyvär så kommer det sluta med att jag inte gör annat än pluggar eller deppar hemma. Med dom höga kraven jag har skapat på mig själv kan jag inte göra nått "okej" längre, utan det måste vara perfekt.
Min nuvarande klass är underbar och jag trivs jättebra, men jag vet inte om jag trivs i skolan. Skolan är det tuffaste jobb man kan ha. Man går till skolan i ca6 timmar om dan, sen kommer man hem och ska jobba yttligare tre timmar för att kunna hinna klart alla olika uppgifter inför dom kommande dagarna/veckorna. Jag säger inte att ett jobb är softare, men när du slutat jobbet så tar du oftast inte med dig det hem. Och i skolan kan du inte vara sjuk heller,för då är det kört, då blir det ett rent helvete när man kommer tillbaka och ska försöka jobba ikapp det man missat, viket inte är det lättaste för någon.
Jag kommer klara skolan och gå ut med betyg som ger mig en utbildning, det kommer jag fixa hur jobbigt det än är vissa stunder. Men är det verkligen värt att gå i skolan och missta både det glada humöret som jag alltid haft tidigare och aldrig ha tid för den sosiala delen annat än på rasterna i skolan?
Det ända jag vet att jag vill är att jag vill ta studenten, och helst år 2013 då det är meningen att jag ska gå ut. Men kanske är det meningen att jag ska vänta med skolan ett tag och tjäna lite pengar genom jobb. Det jag gillar med jobb är att man tillslut lär sig det man gör, skolan består dagligen av nya överraskningar som ska läras in och förstås.
En jobbig period helt enkelt!

Speak out!
Postat av: becca

du vet inte hur likt det där är min situation.



nu har jag "nog" valt att ta "ledigt" ett år.



eller jag har nog inte mycket till val nu när jag inte vart i skolan på typ ett halvår.



jag känner/kände precis som dig,

jag kände att JAG MÅSTE GÅ GYMNASIET NU

"alla andra gör ju det, det är meningen att jag ska gå det här året" men egentligen

vem är det som bestämmer när man ska gå gymnasieT?



när man ska ta studenten och när man ska skaffa jobb

i sverige kan man plugga hela livet om man nu skulle vilja det.



jag säger inte att jag vill plugga hela livet, men man KAN göra det.



så vem är det som bestämmer att man ska ha den här pressen på sig?

och bara göra det för att man känner sig tvingad till det.



jag valde att "hoppa av" eftersom jag inte ville, my heart wasn`t in it, och då hade inte jag klarat 3år, inte just nu iaf.

jag hade bara gjort allt med skolan halvhjärtat och det kan man inte göra, man måste gå in i det, och vilja göra det.

för annars kommer man verkligen inte palla 3 år.

och vad är ändå 1 år hit eller dit, när man väl har jobb?



hur du än gör, så gör det som känns bäst för dig.



Kommer alltid finnas här och stötta dig



no matter what!



<3

2010-11-16 @ 00:28:36
URL: http://beccccus.blogg.se/
Postat av: Sandra (från din klass)

Haha, känner så väl igen mig i det du skriver. Det är så sant!

Hur fan ska man veta vad man vill bli när man bara är 16 år gammal? Okej, vissa gör det, men det gjorde inte jag. Jag kom in på media och plötsligt var jag på frisör linjen? Det är inte det jag vill gå! Ställer mig ofta frågan: Vill du stå bakom denna stol hela ditt liv? Klippa folks hår?

Då får jag nästan panik och undrar vafan jag håller på med.

Såklart det kommer bli synd om du lämnar klassen. Vi kommer sakna dig grymt mkt.<3 Men man ska göra det man tycker känns bäst och det som är bäst för en själv. Kanske blir det bättre sen när det blir sommar och sol ute?

Hösten är en jobbig period, det tycker jag med. Jag blir också höstdeprimerad och för dig som bor 100000 mil (okej, överdrev en hel del där) från skolan måste det vara ett rent helvete.

Jag har funderat så jääääädrans mkt om jag ska fortsätta gå frisör eller inte. Funderar starkt på att hoppa av och jobba, sedan börja om igen (lite som du). Men som du skriver: Jag vill också gärna ta studenten 2013.

Ja, kanske inte världens roligaste och intressantaste kommentar du fick här. Men ville väl bara berätta att du borde göra det som känns bäst för dig!

2010-11-16 @ 11:33:52
Postat av: Tina

Tänk att ni tänker så lika Rebecca & Rebecca....

Det är inget lätt beslut, men inte heller hela väe

rlden hur ni än beslutar.

Det är nog bara det att man nog ska ha ett alternativ så att man inte bara sitter av hela dagarna utan gör något meningsfullt.

Jag litar på attni väljer det som är rätt för er

Lycka till med besluten

Kram Tina

2010-11-24 @ 15:33:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0